Kártérítési felelősség és utas jogok repülőgép járat törlés vagy késés esetén

(A bejegyzés eredetileg a travellerblog.hu oldalon jelent meg.)

A lakossági repülési ágazat növekedése és fejlődése soha nem látott méreteket ölt napjainkban. A low-cost, avagy fapados légitársaságok megjelenése és elterjedése óta pedig megállíthatatlannak tűnik. Az Air Transport Action Group (ATAG) legfrissebb elérhető adatai alapján, egy átlagos napon több, mint 110 000 menetrendszerinti járat cikázik az égen. 

Természetesen a légitársaságok és repülőterek alkalmazottjai a legjobb tudásuk szerint törekednek a pontosságra, de ekkora forgalom mellett elkerülhetetlenek a késések vagy akár a járattörlések is.

Mit tehetsz ha jelentős késsel indul a gép, lekésed a csatlakozást vagy esetleg törlik a járatod?

Európai Unió 261/2004/EK rendelet

A légiutasok jogait és a légitársaságok kötelezettségeit jelentős késés vagy járattörlés esetén az Európai Unió 261/2004/EK rendelete szabályozza. A rendelet nem tesz különbséget a a diszkont/fapados, és a hagyományos légitársaságok között.

A rendelet azokra az utasokra vonatkoztatható, akik

  • egy, az Európai Unió területén található repülőtérről indulnak és/vagy
  • járatuk az Európai Unió területére érkezik uniós, norvég, svájci vagy izlandi légitársasággal

Alternatívák járattörléskor

Ha a légitársaság valamilyen okból megtagadja a beszállítást, vagy túlfoglalás, esetleg járattörlés miatt nem utazhatunk eredeti terveink szerint, a kötelesek az alábbi két lehetőséget felajánlani az utasok számára:

– más módon juttatnak el célállomásunkra, az eredetihez hasonló útvonalon, avagy

– visszatérítik a jegy árát, és ha szükséges, díjmentesen visszajuttatnak arra a repülőtérre, ahol az utazás kezdődött.

A légitársaságoknak kötelessége továbbá, hogy tájékoztassa utasait azok jogairól, valamint a járat jelentős késésének, törlésének vagy a beszállítás megtagadásának okáról.

Mi számít jelentős késésnek?

A rendelet a kártérítés mértékét a késés időtartamában, és az útvonal hosszában is szabályozza:

Jelentős késésnek számít, ha a járat tervezett és tényleges indulási ideje között eltelt idő:

1) kettő vagy több óra: legfeljebb 1500 km-es járat esetén;

2) három vagy több óra: az EU-n belüli, legalább 1500 km-es járatok, illetve egyéb, 1501 és 3000 km közötti járatok esetén;

3) négy vagy több óra: minden egyéb járat esetén.

Amennyiben a járatunk 5 órát, vagy annál többet késik, jogosultak vagyunk visszaigényelni a jegyünk teljes vételárát. Fontos szempont azonban, hogy ha ezt a lehetőséget választjuk, akkor a légitársaság már nem köteles a továbbutazásunkat biztosítani, sem bármely más segítséget nyújtani.

Utólagos kártérítés

A Rendelet szerint az érvényes jeggyel rendelkező utasok utólagos pénzbeli kártérítést igényelhetnek az alábbi három esetben:

ha a légitársaság törli a járatot,

  • ha a légitársaság törli a járatot,
  • ha két órát meghaladó késéssel indultak el,
  • ha túlfoglalás miatt nem férnek fel a gépre.

A különböző viszonylatokra igényelhető kártérítés összegét az alábbi táblázat foglalja össze:

(Fontos tudni, hogy a kártérítés összege 50 %-kal kevesebb, ha a légitársaság a végső célállomás eléréséhez egy olyan helyettesítő járatra ajánl ingyenes átfoglalást, amelynek érkezési időpontja az eredeti járat menetrend szerinti érkezési időpontjához képest nem több, mint, 4 óra.)

0-1500km 1500 km feletti EU-s államok közötti járatok esetén 1500-3500 km közötti, EU-s állam és 3. ország közötti járatok esetén 3500 km feletti, EU-s állam és 3. ország közötti járatok esetén
Kártérítés maximális összege €250 €400 €400 €600
50% helyettesítő járat esetén 2 órával későbbi érkezés 3 órával későbbi érkezés 3 órával későbbi érkezés 4 órával későbbi érkezés

 

Rendkívüli körülmények

A Rendelet szerint a légitársaság mentesül a kártérítési kötelezettsége alól az alábbi esetekben:

  • ha legalább két héttel a járat menetrend szerinti indulása előtt tájékoztatta utasait a járat törléséről, vagy
  • ha járatot rendkívüli körülmények (vis-maior) miatt törölte, vagy
  • ha utasainak olyan helyettesítő járatot ajánlott fel, melynek indulási és érkezési időpontja és útvonala nem tért el számottevően az eredetileg lefoglalt járatétól

Egyéb fontos tudnivalók

  • A kártérítés összege a jegyártól és osztálytól független.
  • A kártérítés minden érvényes jeggyel rendelkező utast megillet, tehát a szülők ölében utazó két év alatti gyermeket is.
  • Jelentős késés esetén 3 óránként étkezési kupon kérhető a földi kiszolgáló személyzettől. Ha nem biztosítanak kupont, a kialakult joggyakorlat alapján 15 EUR/3 óra kártérítés igényelhető vissza a légitársaságtól utólagosan.
  • Bármilyen panasz vagy kártérítési igény benyújtásakor szükség lesz a beszállókártyára, tehát érdemes megőrizni, vagy fényképet készíteni róla.

megosztás:

Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on twitter
Twitter
további

Ajánlott írások

Mexikói kisokos

Salsa pica – mexikói kisokos

Kuba után a következő állomásom Mexikó volt. 5-6 hetet terveztem eltölteni ott, végül 3 hónap után is nehezen jöttem el, és még most is gyakran visszavágyok oda. 9 államon át utaztam és gyűjtöttem némi tapasztalatot, amelyet szeretnék most veletek megosztani.

Kisokos Kubába utazóknak

Szeretnéd látni Kuba valódi arcát? Autentikus, egyedi élményre vágysz? Megértelek. Én 2018-ban hátizsákkal jártam be ezt a csodálatos országot. Egy hónapon át élveztem az egzotikus tájakat, a salsát és a kubai vendégszeretetet. Ha egyéni szervezésben készülsz meglátogatni az országot – akár hátizsákkal, akár bőrönddel – az alábbi beszámolómban biztosan te is találsz hasznos információt.

Kuba

10 álom úti cél, ahová elmenekülhetsz az idei tél elől

Ha te is imádod a nyarat és szeretnél valamilyen egzotikus, trópusi éghajlatú helyen feltöltődni az előttünk álló hosszú tél során, akkor ez a cikk neked szól. Olyan csodaszép, különleges helyeket gyűjtöttem neked egy csokorba, amelyek újra megnyitották kapuikat a külföldi utazók számára.